کورتون؛ شمشیری دو لبه برای درمان کرونا

به گزارش وبسایت دانشجویی، ایرنا/ به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر شروین شکوهی درباره مصرف داروی کورتون برای درمان بیماران کرونایی افزود: بیماری کووید با مکانیسم های مختلفی برای بیمار مشکل ایجاد می نماید و یکی از این مکانیسم ها که مسائل مهمی برای بیمار ایجاد می نماید، دستکاری ایمنی بدن است.

کورتون؛ شمشیری دو لبه برای درمان کرونا

رییس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم ادامه داد: ویروس با توجه به تغییراتی که در ایمنی بدن ایجاد می نماید، باعث می گردد سیستم ایمنی بدن که فعال شده برای برخورد با ویروس، از کنترل خارج گردد و این مسئله به ایجاد عارضه در بدن فردی منجر می گردد که سیستم ایمنی بدنش فعال شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شرح داد: سیستم ایمنی بدن به جای اینکه ویروس را از بین ببرد با فراوری یک سری مواد داخل خون به عوارضی همچون درگیری ریه منجر می گردد و در پی آن تبادل اکسیژن بین ریه با خون صورت نمی گیرد و باعث افت اکسیژن شده و در نهایت به مرگ می انجامد.

این متخصص درباره علت تجویز کورتون به بیماران کرونایی گفت: زمانی که ایمنی بدن از تنظیمات و چارچوب خود خارج گردد، یکی از داروهایی که این مسئله را کنترل و عملا ایمنی بدن را کم می نماید، کورتون است.

وی با بیان اینکه در مواردی لازم است داروی کورتون برای درمان بیماری کرونا استفاده گردد، اضافه نمود: در کارآزمایی های بالینی مهمی که در دنیا اجرا شده این نتیجه محقق شده است که در شرایط خاصی اگر کورتن با دوزهای خاصی استفاده گردد، می تواند منجر به این گردد که بیمار کمتر ضرر ببیند و بیماری در وی شدید نگردد.

شکوهی تاکید نمود: متاسفانه بعضی از پزشکان بعد از تشخیص کووید در یک بیمار از همان ابتدا به بیمار کورتن تجویز می نمایند؛ در حالی که این کار اشتباه است؛ زیرا اگر زمانی که ایمنی بدن هنوز از چارچوب درست خود خارج نشده است، ایمنی بدن را کم کنیم، عملا توانایی بدن را برای مقابله با ویروس از بین می بریم و این مسئله باعث تکثیر بیشتر ویروس و بیشتر شدن عوارض آن می گردد.

بیمار فقط زمانی باید کورتون دریافت کند که دچار افت اکسیژن در خون شده باشد

شکوهی با تاکید بر اینکه بیمار فقط زمانی باید کورتون دریافت کند که دچار افت اکسیژن در خون شده باشد، شرح داد: از هر 100 نفری که کرونا می گیرند 30 نفر بی علامت هستند و به صورت اتفاقی متوجه بیماری خود می شوند. 55 نفر نیز دچار بعضی از علائم بیماری هستند، اما اکسیژن خون آن ها دچار افت نشده و تنها 15 نفر از افراد مبتلا دچار افت اکسیژن می شوند.

وی با بیان اینکه از هر 100 مبتلا به کرونا 15 نفر وجود دارند که از مصرف کورتون سود می برند، تاکید نمود: برای درمان بیماران کرونایی انجام سی تی اسکن ریه لازم نیست؛ مگر زمانی که بیمار دچار افت اکسیژن شده باشد.

بیماران از اصرار بی مورد برای انجام سی تی اسکن بپرهیزند

شکوهی با بیان اینکه پزشکان باید تنها در صورت لزوم از ریه بیماران سی تی اسکن بگیرند، به مردم توصیه کرد از اصرار بی مورد به پزشکان برای انجام سی تی اسکن بپرهیزند و به این نکته توجه نمایند که دانستن اینکه چند درصد از ریه درگیر شده است، هیچ ضرورتی ندارد.

وی با تاکید برلزوم مصرف کوتاه مدت کورتون برای بیمارانی که نیاز به این دارو دارند، گفت: کورتون باید در صورت امکان هرچه سریعتر یعنی حداکثر بین هفت تا 10 روز قطع گردد، مگر درشرایط خاصی که مصرف بیشتر این دارو به لحاظ علم پزشکی برای بیمار لازم است.

این متخصص با بیان اینکه کورتون یک شمشیر دو لبه است، گفت: کورتون با تضعیف سیستم ایمنی بدن هم می تواند آثار بیماری کووید19 را کم کند و هم ممکن است بدن به علت تضعیف سیستم ایمنی، نتواند با ویروس مقابله کند.

شکوهی شرح داد: کورتون اگر بیشتر از مقدار مورد نیاز تجویز گردد ممکن است عوارضی بسیار شدید و گاهی اوقات غیر قابل جبران ایجاد کند.

بالارفتن قند خون؛ یکی از عوارض مصرف کورتون

وی با بیان اینکه بیمارانی در بیمارستان بستری می شوند و کورتون دریافت می نمایند که دچار افت اکسیژن هستند، گفت: یکی از مشکلاتی که در بیماران کرونایی بستری در بیمارستان ها وجود دارد، بالا رفتن قند خون است؛ به ویژه کسانی که قبلا دیابت داشته اند و یا در مرحله پیش دیابت هستند و با مصرف کورتون قندشان بالا می رود.

این متخصص درباره دیگر عوارض مصرف کورتون شرح داد: باکتری ها، ویروس ها و یا قارچ هایی در بدن و یا پیرامون ما وجود دارند که توانایی این را ندارند که در افراد سالم موجب بیماری شوند، اما کورتون با کم کردن ایمنی بدن باعث می گردد این ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها بتوانند باعث بیماری زایی شوند.

کورتن با کبد چه می نماید؟

وی کبد چرب را یکی از عوارض مصرف کورتن در طولانی مدت اظهار داشت و گفت: کورتون بر متابولیسم چربی ها تاثیر ایجاد می نماید و یکی از عوارض آن کبد چرب است.

شکوهی اضافه نمود: اگر کسی هپاتیت بی داشته باشد و درمان های لازم را نگرفته باشد، مصرف کورتن ممکن است به آسیب بیشتر کبد منجر گردد.

این متخصص با اشاره به شیوع قارچ سیاه در هند هم زمان با شیوع کرونا شرح داد: با کم شدن ایمنی بدن توسط کورتن بیماری هایی همچون قارچ سیاه نیز شایع می شوند.

وی تحت تاثیر قرار دریافت متابولیسم چربی و ترشح بعضی هورمن ها، اثر منفی بر استخوان ها و پوکی استخوان و تداخل با بعضی داروهای دیگر را از عوارض مصرف کورتن اظهار داشت.

دوز کمتر؛ عوارض کمتر

شکوهی درباره راهکارهایی برای کاهش عوارض کورتون شرح داد: این دارو هرچقدر با دوز کمتر و کوتاه مدت تر استفاده گردد، عوارض آن کاهش می یابد؛ بیمارانی هم که به صورت طولانی مدت مجبور به استفاده از این دارو هستند ممکن است دچار کاهش تراکم استخوان و یا پوکی استخوان شوند. به همین خاطر باید داروهای دیگری را نیز مصرف نمایند که میزان این آسیب را کمتر کند.

این متخصص ادامه داد: همچنین افرادی که به صورت طولانی مدت این دارو را مصرف می نمایند، باید برای جلوگیری از بیدار شدن عفونت هایی که در بدن وجود دارد، داروهای دیگری را مصرف نمایند.

از قطع خودسرانه و ناگهانی کورتون بپرهیزید

وی درباره ضرورت قطع تدریجی داروی کورتون اظهار کرد: اگر کورتون را با دوز بالاتر از دوز فیزیولوژیک بیشتر از 20 روز تجویز کنیم، ترشح کورتون به صورت طبیعی در بدن دچار اختلال می گردد.

شکوهی ادامه داد: بنابر این زمانی که بیمار کورتون را بیشتر از دوز فیزیولوژیک در مدت زمان بیشتر از سه هفته مصرف کند و به صورت یک باره آن را قطع کند، کورتون دیگر در بدن بیمار ترشح نمی گردد و این مسئله می تواند عوارض زیادی را به دنبال داشته باشد.

وی اضافه نمود: برای جلوگیری از این مشکل، کورتون در کسانی که بالاتر از دوز فیزیولوژیک بدن و بیشتر از سه هفته مصرف شده باشد، باید به صورت تدریجی قطع گردد؛ البته قبل از سه هفته قطع تدریجی لازم نیست و می توان آن را قطع کرد.

این متخصص تاکید نمود: در صورت ابتلا به کرونا مصرف کورتون تنها در شرایط خاصی لازم است و آن زمانی است که اکسیژن خون کاهش یافته باشد. کسی که تنگی نفس ندارد و اکسیژن خونش پایین نیست اصلا نیاز به کورتون ندارد و مصرف این دارو به ضررش تمام می گردد.

شکوهی اضافه نمود: بیماران کرونایی که به دلیل بیماری دیگری کورتون مزمن مصرف می نمایند، باید حتما به پزشک خود مراجعه نمایند؛ زیرا در شرایطی که تب بالا داشته باشند باید مقداری دوز مصرفی کورتون بیمار توسط پزشک معالج افزایش یابد.

بیماران پیوندی مبتلا به کرونا

وی اضافه نمود: بعضی از بیماران پیوندی کورتون را به صورت مزمن و در کنار آن داروهای دیگری نیز مصرف می نمایند. زمانی که چنین بیمارانی به کرونا مبتلا می گردد، دوز داروهای او باید توسط پزشک دوز تغییر کند.بنابر این، این بیماران در صورت ابتلا به کرونا حتما باید با پزشک معالج خود در ارتباط باشند تا کمترین مشکل برایشان ایجاد گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 10 تیر 1400 بروزرسانی: 10 تیر 1400 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 513

به "کورتون؛ شمشیری دو لبه برای درمان کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کورتون؛ شمشیری دو لبه برای درمان کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید