علی اف: آماده بازسازی روابطی عادی با ایروان به شرط حضور نیروهای سالم در آنجا هستیم

به گزارش وبسایت دانشجویی، رئیس جمهوری آذربایجان گفت، توافق سه جانبه روسیه-جمهوری آذربایجان-ارمنستان در مورد آتش بس در قره باغ کاملا در راستای منافع کشورش بوده و باکو این جنگ را پشت سر گذاشته است.

علی اف: آماده بازسازی روابطی عادی با ایروان به شرط حضور نیروهای سالم در آنجا هستیم

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان در سخنرانی امروز آدینه برای مردم کشورa گفت: بعد از (امضای توافق آتش بس) ما راستا توسعه خود را تسریع خواهیم کرد. ما به اهدافمان در میدان جنگ دست پیدا نموده ایم. سربازان و افسران ما قدرتشان را نشان دادند. ما در عرصه سیاسی نیز قدرت خود را نشان داده ایم و بیانیه سه جانبه به طور کامل منافع ما را رعایت می نماید.

علی اف اعلام کرد: جنگ قره باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان پشت سر ماست. این چیزی است که کارشناسان بین المللی هم آن را متذکر می شوند. جمهوری آذربایجان به یک پیروزی چشمگیر در میدان جنگ دست یافته و به اهدافش در عرصه سیاسی دست یافته است.

علی اف با تاکید بر اینکه راهکار نظامی برای جنگ قره باغ بر طبق قوانین بین المللی حق جمهوری آذربایجان بوده، گفت، باکو هم اکنون آماده بازسازی روابطی عادی با ایروان به شرط حضور نیروهای سالم در آنجا است.

او تاکید نمود: ما سالهای زیادی کوشش کردیم این مساله را با تدابیر سیاسی حل کنیم. اما همه جهان دیدند که موضع ارمنستان سبب غیرممکن شدن حل این مساله شده و یک راهکار نظامی حق ما بود. هنجارها و اصول بین المللی این حق را به رسمیت شناخته اند. این حق به وسیله قطعنامه های سازمان ملل به ما داده شده است. هر کشوری حق دفاع از خودش را دارد و ما هم از خودمان دفاع کردیم.

او بیان نمود: امروز ارمنستان با یک بحران داخلی روبرو است. این طبیعی است. زیرا یک شکست نظامی و آن هم چنین شکست شرم آوری نمی تواند به چیزی بجز ناآرامی در هر کشوری منجر گردد. بنابراین مطمئنا اگر که بعد از سرانجام این بحران نیروهایی معقول به قدرت برسند، ما آماده برقراری روابط عادی با این نیروها خواهیم بود.

به گفته علی اف، باکو علاقمند به مشاهده سرانجام تمامی خصومتها در جنوب قفقاز و حامی ایجاد روابط عادی و عملی میان کشورهای منطقه است.

او بیان نمود: در طول جنگ من گفتم و باز هم می گویم که ما هیچ مسئله ای با مردم ارمنستان نداریم. ما دست به پاکسازی قومی علیه مردم ارمنی آنطور که آنها علیه ما انجام دادند، نزدیم. ما بناهای تاریخی آنها را از بین نبردیم، ما از آنها محافظت می کنیم و همانطور که می دانید گامهای مهمی در ارتباط با این مساله اتخاذ کردیم.

علی اف ادعای طرف ارمنستانی درخصوص اینکه حدود 90000 آواره ارمنی از قره باغ وارد این کشور شده اند را رد نموده و گفت که این تعداد حداکثر 65000 نفر است.

علی اف واگذار کردن منطقه آغدام به جمهوری آذربایجان را به ساکنان این منطقه تبریک گفته و بیان کرد، که آنها دیگر آواره نخواهند بود.

وی اضافه کرد: اکنون یک دوره جدید برای آغدام آغاز می گردد. ما برنامه های بزرگی داریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 آذر 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 101

به "علی اف: آماده بازسازی روابطی عادی با ایروان به شرط حضور نیروهای سالم در آنجا هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علی اف: آماده بازسازی روابطی عادی با ایروان به شرط حضور نیروهای سالم در آنجا هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید